top of page
240301817_4474170002603704_1548404354372262330_n_edited.jpg

Organiseren als ondersteuner, hoe?

Als ondersteuner verzamel je ontzettend veel materiaal aangezien je werkt bij leerlingen met verschillende niveaus. Ik ben op zoek gegaan naar een manier om voor mij alles praktisch te sorteren en deel graag enkele tips. Mijn werkblaadjes heb ik gesorteerd op leerjaar. Zelf weet je snel op welk niveau je leerling zit en dan is het maar een kwestie van te zoeken in de juiste map. Alles werd kreeg een label. Wat voor mij het belangrijkste was om te sorteren waren al mijn spelletjes. Ook hier heb ik lang gezocht naar een goede manier. Ik heb uiteindelijk de spelletjes gesorteerd in plastic mapjes (uiteraard van de action). Elk mapje kreeg een labeltje met daarop de inhoud. De mapjes verzamelde ik dan in zo'n plastic houder (opnieuw van de action) met daar een ander label op (bv: ijsbergrekenen: in de plastic mapjes dan de spelletjes). Deze plastic mapjes kan ik dan gemakkelijk meenemen in de auto en naar school.

239555447_551446416069661_5020345143197864656_n_edited.jpg

Getallen aanbrengen, hoe?

Wanneer onze leerlingen in de 3de kleuterklas zitten, wordt ook van hen verwacht dat ze de getallen leren herkennen. Niet altijd eenvoudig. Daarom kreeg ik deze gouden tip: koppel aan de getallen een beeld vanuit hun leefwereld. Zoals jullie kunnen zien op het voorbeeld was mijn leerling zot van voetbal. Ideaal dus om de getallen mee te leren. Ik zei dan: welke nummer heeft Lukaku? En op deze manier kon mijn leerling het getalletje juist benoemen. Op deze manier kan je ontzettend veel spelletjes en werkblaadjes koppelen aan de getalbeelden. Leuk om te weten: zeer interessant om te gebruiken bij anderstaligen! Ook voor hen is dit een manier om de getallen te onthouden.

250480034_940812276840577_5529183738784937407_n.jpg

Leerlingen leren schrijven, kan dit wel?

Afgelopen week was het zo ver, een leerling die ik reeds 3 jaar ondersteuning geef, begon te schrijven! Hier gaat een heel proces aan vooraf. Zo ben ik begonnen met in het heel groot schrijfpatronen te voorzien (op de speelplaats, A5 papier, krullenbolmethode...). Vervolgens zorgde ik ervoor dat hij in het 1ste leerjaar beperkt moest schrijven door veel werkblaadjes te vervangen (verbinden, overtrekken...). De schrijflesjes deed hij mee maar ook hier werden de pagina's uitvergroot afgedrukt. Dit schooljaar startte de leerling in het 2de leerjaar. Wow, wat een uitdaging! We zijn gestart met alles aan te passen in de werkboeken (meer schrijfruimte, alles voorgeschreven zodat hij er moest overgaan ...). Nu denk je vast, wat is het nut van overtrekken? Hij doet dan toch niet echt iets zinvols? Toch wel ! Door steeds te overtrekken leert hij verbindingen te maken, tussen de lijntjes te schrijven... En ja hoor, vandaag schreef hij zijn eerste woordjes! Wat ben ik trots op hem! Hij geniet echt van het schrijven en glundert als het hem zo goed lukt! Als dit geen succeservaring is!

Schermafbeelding 2021-11-30 om 19.12.34.png

Optellen en aftrekken tot 5 met legschema's: hoe doe ik dit?

Het optellen en aftrekken tot 5 is niet altijd gemakkelijk te automatiseren. Voor mijn leerling (type 2 verslag) was het moeilijk om het overzicht te bewaren tussen de bewerkingen, wat er eerst gelegd moet worden... Daarom maakte ik legschema's. Een heel eenvoudige manier en een kleine aanpassing die ervoor zorgt dat de leerling mee kan in de klas. Ik heb geprobeerd het uit te leggen aan de hand van een filmpje dat je kan terugvinden op mijn Facebookpagina. Het bestandje van de legschema's kan je terugvinden op de home pagina.

bottom of page